چهارشنبه 2 مرداد 1398 - 2019 ژولاي 24
   
    2605رکورد در مدت زمان 0.156ثانیه
    عبارت مورد جستجو :
    میلاد با سعادت سرور زنان عالم، دخت رسول مکرّم، أمّ الأئمة النجباء حضرت فاطمه زهرا «سلام الله علیها» را محضر فرزندشان امام عصر «عجل الله فرجه الشریف» و عموم محبین و موالیان خاندان رسالت تبریک و تهنیت می گوییم.
    همان­طور که در جلسه سابق بیان شد مرحوم آخوند، آقا رضا همدانی;، صاحب فصول; و میرزای نائینی; اشکال شیخ; بر صحیحه سوم زراره را نپذیرفتند و از اشکال ایشان جواب هایی بیان نمودند. در جلسه گذشته استاد معظم پاسخ های ایشان را شرح دادند. مرحوم نائینی با سه اشکال کلام شیخ; را نپذیرفت و آن را ردّ کرد. در این جلسه حضرت استاد اشکالات سه گانه میرزای نائینی; را شرح داده، از هر یک از این اشکال ها پاسخ خواهند داد.
    همان­طور که در جلسات سابق بیان شد صحیحه سوم زراره از جمله روایاتی است که در بحث استصحاب به آن استدلال شده است. مرحوم شیخ با توجه به شواهدی این روایت را مربوط به قاعده اشتغال دانسته، استدلال به این روایت را ناتمام می داند. مرحوم آخوند، آقا رضا همدانی، صاحب فصول و میرزای نائینی اشکال مرحوم شیخ را نپذیرفته و از اشکال ایشان جواب هایی بیان نموده اند. در این جلسه استاد معظم پاسخ های ایشان را شرح خواهند داد.
    در جلسه گذشته در رابطه با آیه 95 سوره مائده شبهه ای مطرح شد و در جواب از شبهه دو وجه ذکر گردید. در این جلسه وجه سومی از اشکال بیان خواهد شد. همچنین در این جلسه استاد معظم آیه 11 سوره نساء و آیه 3 سوره نور و آیه 2 سوره فتح را تفسیر خواهند کرد.
    مرحوم فیض کاشانی در کتاب وافی و مرحوم مجلسی در کتاب ملاذ الاخیار صحیحه زراره را به صورت دیگری معنا نموده اند. معنای ارائه شده توسط این دو بزرگوار از جهتی مشترک و از جهتی متفاوت است. مرحوم آقای خمینی معنای ارائه شده توسط مرحوم مجلسی را بر گزیده ، بر آن استدلال کرده اند لکن استاد معظم در جلسه سابق استدلال مرحوم امام را ردّ کرده، معنای مرحوم فیض را انتخاب نمودند. مرحوم آخوند در ذیل صحیحه سوم زراره توضیحی ارائه داده اند که مرحوم آقای خویی برداشت صحیحی از کلام ایشان ندارد. در این جلسه به این برداشت ناتمام مرحوم آقای خویی اشاره می شود.
    مرحوم آخوند و مرحوم آقا ضیاء الدین عراقی اشکالات دیگری را بر دلالت صحیحه سوم زراره بیان کردند لکن این اشکالات از نظر حضرت استاد وارد نبود. در جلسه سابق اشکالات این دو اصولی و پاسخ استاد معظم از اشکال آنها تبیین گردید. مرحوم فیض کاشانی در کتاب وافی و مرحوم مجلسی در کتاب ملاذ الاخیار صحیحه زراره را به صورت دیگری معنا نموده اند. معنای ارائه شده توسط این دو بزرگوار از جهتی مشترک و از جهتی متفاوت است. مرحوم آقای خمینی معنای ارائه شده توسط مرحوم مجلسی را بر گزیده ، بر آن استدلال می نمایند. لکن استاد معظم استدلال مرحوم امام را ردّ کرده، معنای مرحوم فیض را انتخاب می کنند.
    در این مراسم که از روز پنجشنبه تا شنبه ( اول تا سوم جمادی الثانی) از ساعت 10:30 صبح برگزار می گردد، وعاظ با بیان معارف و فضائل اهل بیت(علیهم السلام) و به خصوص مناقب حضرت فاطمه زهرا(علیهاالسلام)، به سوگواری و عرض ارادت به ساحت مقدسه آن سرور زنان عالم خواهند پرداخت.
    شیخ; اشکالات متعددی به دلالت روایت سوم زراره وارد کردند و دلالت آن را بر استصحاب ناتمام دانستند. در جلسه گذشته جواب مرحوم آقای خمینی از اشکال شیخ; تبیین گردید اما استاد معظم این جواب را ناتمام دانسته، به آن اشکال کردند. حضرت استاد در ادامه جلسه دو اشکال دیگری را در رابطه با دلالت این روایت بیان نمودند و با توجه به آن دو اشکال، دلالت روایت بر استصحاب را ناتمام دانستند. مرحوم آخوند و مرحوم آقا ضیاء الدین عراقی اشکالات دیگری را بر دلالت این روایت بیان می دارند. لکن از نظر حضرت استاد اشکالات ایشان وارد نیست. در این جلسه اشکالات این دو اصولی و پاسخ استاد معظم تبیین خواهد شد.
    در جلسه گذشته صحیحه سوم زراره در استدلال به اصل استصحاب بیان شد. از روات واقع در سند این روایت، ابراهیم بن هاشم بود که توثیق صریحی نداشت اما حضرت استاد با بیان ادله ای وثاقت ایشان را اثبات کردند. شیخ(ره) اشکالات متعددی به دلالت این روایت بیان کرده، دلالت آن بر استصحاب را ناتمام دانستند. در این جلسه جواب مرحوم آقای خمینی از اشکال شیخ(ره) تبیین می گردد. استاد معظم این جواب را ناتمام دانسته، به آن اشکال می کنند. حضرت استاد در ادامه جلسه دو اشکال دیگر را در رابطه با دلالت این روایت بیان می نمایند و با توجه به آن دو اشکال، دلالت روایت بر استصحاب را صحیح نمی دانند.
    در جلسات سابق دلالت صحیحه دوم زراره بر استصحاب بررسی شد. در این جلسه استاد معظم روایت دیگر زراره را در این مسئله بیان خواهند کرد. از روات واقع در سند این روایت، ابراهیم بن هاشم است که توثیق صریحی ندارد اما حضرت استاد با بیان ادله ای وثاقت ایشان را اثبات می کنند. شیخ; اشکالات متعددی به دلالت این روایت بیان کرده، دلالت آن بر استصحاب را ناتمام می داند. در این جلسه این اشکالات شیخ; تبیین می گردد.
    • تعداد رکوردها : 2605